Veronica se hotaraste sa moara
de Paulo Coelho
O, Marie cea
zămislită fără de prihană, roagă-te pentru noi,
cei care ne îndreptăm
către Tine.
Amin
„Iată, v-am dat
putere să călcaţi peste
şerpi... şi nimic nu vă va
vătăma.”
LUCA, 10, 19
Pentru S. T, de L., care a început să mă
ajute fără ştiinţa mea.
În ziua de 11
noiembrie 1997, Veronika hotărâ că sosise, în fine!, momentul să se sinucidă.
Îşi făcu meticulos curăţenie în camera pe care o închiriase într-o mânăstire de
călugăriţe, opri încălzirea, se spălă pe dinţi şi se culcă.
Luă de pe noptieră
cele două flacoane cu pastile de dormit. În loc să le sfărâme şi să le
amestece cu apă, se hotărâ să le ia una câte una, căci întotdeauna e o mare
distanţă între intenţie şi faptă, or, ea voia să aibă libertatea de a se
răzgândi la jumătatea drumului. La fiecare comprimat pe care-l înghiţea, se
simţea şi mai convinsă: după cinci minute, flacoanele erau goale.
Deoarece nu ştia cu
exactitate cât timp o să mai treacă până când avea să-şi piardă cunoştinţa, îşi
pusese pe pat o revistă franţuzească, Homme, numărul din luna aceea, de
curând sosită la biblioteca unde lucra. Cu toate că nu manifesta nici un
interes deosebit pentru informatică, răsfoind revista dădu peste un articol
despre un joc pe calculator (un CD-Rom, cum se spunea), creat de Paulo Coelho,
un scriitor brazilian pe care avusese prilejul să-l cunoască cu prilejul unei
conferinţe la cafeneaua hotelului Grand Union. Schimbaseră amândoi câte va
cuvinte şi în cele din urmă fu invitată la cină de către editorul lui. Grupul
era insă numeros şi nu avuseseră posibilitatea să aprofundeze nici un subiect.
Europa este o "comoară pe care am moştenit-o"
Robotul ADN ar putea ucide celulele canceroase
SARS a fost o boală relativ rară; la sfârșitul epidemiei, în iunie 2003
Faptul că-l cunoscuse
pe autor o făcuse totuşi să creadă că el făcea parte din lumea ei şi că lectura
unui articol despre opera lui o putea ajuta să-şi treacă timpul. În vreme ce-şi
aştepta moartea, Veronika începu să citească despre informatică, subiect care
nu-i trezise nici cel mai mic interes, şi asta se potrivea cu ceea ce făcuse
toată viaţa, căutând mereu tot ce era mai lesnicios sau mai la îndemână. Ca
revista aceea bunăoară.
Dar, spre
surprinderea ei, primul rând al textului o smulse din pasivitatea-i naturală
(calmantele nu i se dizolvaseră încă în stomac, dar Veronika era pasivă din
fire) şi o făcu, pentru prima oară în viaţă, să aprecieze adevărul unei fraze
foarte la modă printre prietenii ei: „Nimic din lumea asta nu e rodul
întâmplării.”
De ce oare acel prim
rând tocmai în clipa când începuse să moară? Ce mesaj ascuns îi apăruse în faţa
ochilor, admiţând că există mesaje ascunse, iar nu coincidenţe?
Sub o ilustraţie cu
acel joc pe calculator, jurnalistul îşi începea articolul întrebând:
„Unde este Slovenia?”
„Nimeni nu ştie unde
este Slovenia”, gândi ea. „Nici vorbă.”
Slovenia însă exista,
şi se întindea colo afară, înăuntru, în munţii din juru-i şi în piaţa de sub
ochii ei: Slovenia era ţara ei.
Puse revista alături,
n-avea nici un rost acum să se indigneze că o lume întreagă ignora cu
desăvârşire existenţa slovenilor: onoarea naţiunii ei nu o mai privea. Era
timpul să se simtă mândră de ea însăşi, să se încredinţeze că fusese în stare
de ceea ce făcuse, că dăduse în cele din urmă dovadă de curaj şi că părăsea
viaţa asta: ce bucurie! Şi o făcea într-un mod la care visase întotdeauna, cu
ajutorul unor pastile, care nu lasă urme.
Veronika se zbătuse
să-şi procure pastilele timp de aproape şase luni. Socotind că n-o să le
strângă niciodată, ajunsese să se gândească şi la posibilitatea de a-şi tăia venele
de la mâini. Chiar dacă ştia că avea să umple camera de sânge, lăsându-le pe
călugăriţe dezorientate şi pline de griji, o sinucidere pretinde ca oamenii să
se gândească mai întâi la ei înşişi, şi abia pe urmă la ceilalţi. Era gata să
facă tot posibilul pentru ca moartea ei să nu pricinuiască mult deranj, dar
dacă tăiatul venelor ar fi fost unica posibilitate, atunci n-ar mai fi avut ce
face, şi călugăriţele ar fi fost nevoite să cureţe camera şi să dea numaidecât
uitării toată povestea, altminteri te-ar fi fost greu s-o închirieze din nou.
În definitiv, chiar şi la sfârşitul secolului al XX-lea, oamenii tot mai
credeau în fantome.
Evident, şi-ar fi
putut alege şi una din puţinele clădiri înalte din Ljubljana, dar ce să mai
spunem de suferinţa şi mai mare pe care un atare act le-ar fi pricinuit-o
părinţilor săi? Pe lângă şocul de-a afla că fiica lor murise, ar fi fost
obligaţi să mai şi identifice un cadavru desfigurat: nu, era o soluţie şi mai
rea decât să sângereze: până la moarte, deoarece le-ar fi marcat pentru
totdeauna tocmai pe cele două fiinţe care nu-i doreau decât binele.
„Cu moartea fiicei
lor s-ar fi obişnuit până la urmă. Dar un craniu făcut zob e pesemne cu
neputinţă de uitat.”
Împuşcături,
prăbuşiri de pe o clădire înaltă, nimic din toate astea nu se potrivea cu
natura ei feminină. Femeile, când se omoară, îşi aleg mijloace mult mai
romantice, cum ar fi să-şi taie venele sau să ia o supradoză de somnifere.
Prinţesele părăsite şi actriţele de la Hollywood furnizau diverse exemple în
acest sens.
Veronika ştia că
viaţa înseamnă să aştepţi ora optimă pentru acţiune. Şi aşa a şi fost: doi
prieteni, impresionaţi de lamentaţiile ei că nu mai poate dormi, reuşiseră să-i
facă rost, fiecare, de câte două cutii cu un drog puternic, folosit de
muzicanţii de la un club de noapte local. Veronika a lăsat cele patru cutii pe
noptieră timp de o săptămână, facându-i curte morţii care se apropia şi luându-şi
rămas bun de la ceea ce lumea numeşte Viaţă.
Acum stătea acolo,
mulţumită că mersese până la capăt şi plictisită că nu ştia cum să-şi
folosească puţinul timp care-i mai rămăsese.
Se gândi din nou la
absurditatea despre care tocmai citise: cum se poate ca un articol despre
calculatoare să înceapă cu o frază atât de imbecilă: „Unde este Slovenia?”
Negăsind nimic mai
interesant ca să-şi petreacă timpul, se hotărâ să citească articolul până la
sfârşit, şi iată ce descoperi: că jocul cu pricina fusese produs, datorită
mâinii de lucru mai ieftine, în Slovenia, ţara aceea ciudată despre care s-ar
părea că nimeni nu ştie unde se află, cu excepţia celor care trăiesc în ea. Cu
câteva luni în urmă, cu prilejul lansării produsului, firma producătoare franceză
dăduse o petrecere pentru jurnalişti din toată lumea, într-un castel din Bled.
Veronika îşi aminti
că auzise ceva despre acea petrecere, care fusese un eveniment aparte în oraş:
nu numai datorită redecorării castelului pentru a se apropia cât mai mult de
ambianţa medievală a acelui CD-Rom, dar şi prin polemica dezlănţuită ulterior
în presa locală: fuseseră invitaţi ziarişti germani, francezi, italieni,
spanioli, dar nici unul sloven.
Corespondentul lui Homme,
care vedea pentru prima oară Slovenia, fără îndoială cu toate cheltuielile
acoperite, şi care era hotărât să-şi petreacă timpul tăifăsuind cu ceilalţi
ziarişti, spunând lucruri presupus interesante, mâncând şi bând pe gratis la
castel, decise să-şi înceapă materialul cu o glumă cât mai pe gustul intelectualilor
sofisticaţi din ţara lui. Trebuie să le fi şi povestit amicilor săi din redacţie
unele relatări neverosimile despre obiceiurile locale sau despre felul
rudimentar de-a se îmbrăca al femeilor slovene.
Treaba lui. Veronika
era pe moarte, şi preocupările ei ar fi trebuit să fie altele, să ştie de pildă
dacă există viaţă după moarte sau la ce oră avea să-i fie găsit cadavrul. Cu
toate astea, sau poate tocmai din cauza hotărârii importante pe care o luase,
articolul acela o nemulţumea.
Privi pe fereastra
mânăstirii care dădea în mica piaţă din Ljubljana. „Dacă habar n-au unde e
Slovenia, Ljubljana trebuie să fie un mit”, gândi ea. Ca Atlantida sau Lemuria
sau continentele dispărute ce umplu imaginaţia oamenilor. Nimeni, nicăieri în
lume, n-ar începe un articol cu întrebarea unde e muntele Everest, chiar dacă
n-ar fi fost niciodată acolo. În schimb, în plină Europă, un ziarist de la o
revistă importantă nu se jenează să pună o întrebare de genul acesta, deoarece
era sigur ca majoritatea cititorilor săi habar n-aveau unde este Slovenia. Şi
cu atât mai puţin Ljubljana, capitala ei.
Atunci descoperi
Veronika un mijloc de a-şi petrece timpul, după ce se scurseseră zece minute
fără să observe încă nici o schimbare în organismul său. Ultimul act al vieţii
ei avea să fie o scrisoare către acea revistă, cu explicaţia că Slovenia este
una din cele cinci republici rezultate din divizarea fostei Iugoslavii.
Avea să-şi lase
scrisoarea ca pe biletul ei de sinucidere. Altfel, nu avea să dea nici o explicaţie
despre adevăratele motive ale morţii sale.
Când aveau să-i
găsească trupul, aveau să tragă concluzia că-şi luase zilele din pricină că o
revistă nu ştia unde e ţara ei. O pufni râsul la gândul de a vedea o polemică
în ziare, cu voci în favoarea sau împotriva sinuciderii ei spre onoarea cauzei
naţionale. Şi rămase impresionată de rapiditatea cu care îşi putea schimba
ideile, de vreme ce cu câteva clipe mai devreme gândise exact contrariul, lumea
şi problemele geografice nu o mai interesau nici cât negru sub unghie.
Compuse scrisoarea.
Momentul de bună dispoziţie o făcu să nutrească alte gânduri în privinţa
obligaţiei de a muri, dar apucase să ia pastilele, era prea târziu ca să se mai
răzgândească.
Oricum, avusese şi
înainte momente de bună dispoziţie ca acestea şi zilele nu şi ie lua pentru că
ar fi fost o femeie tristă, plină de amărăciune, trăind sub o permanentă depresie.
Îşi petrecuse multe după-amieze din viaţă, hoinărind veselă pe străzile din
Ljubljana sau privind, de la fereastra camerei sale din mânăstire, zăpada care
cădea în mica piaţă cu statuia poetului. O dată rămăsese aproape o lună într-o
stare parcă de plutire, din pricină că un necunoscut, în mijlocul
acelei pieţe, îi dăruise o floare.
Era încredinţată că
este o persoană absolut normală. Hotărârea de a muri se întemeia pe două motive
foarte simple şi era sigură că, dacă avea să lase un bilet explicativ, multă
lume avea să-i dea dreptate.
Primul motiv; totul
în viaţa ei era uniform şi, tinereţea o dată dusă, nu mai puteau urma decât
decăderea, bătrâneţea cu semnele ei ireversibile, apariţia bolilor, plecarea
prietenilor. În sfârşit, dacă trăia mai departe, nu mai câştiga nimic;
dimpotrivă, creşteau mult riscurile de a suferi.
Al doilea motiv era
mai filozofic: Veronika citea ziare, se uita la televizor şi era la curent cu
ce se întâmplă în lume. Totul mergea prost, şi ei nu-i stătea în putere să
îndrepte situaţia, ceea ce-i producea o senzaţie de inutilitate totală.
În scurt timp însă
avea să cunoască ultima experienţă din viaţă, care făgăduia să fie foarte
diferită: moartea. Aşternu scrisoarea către revistă, apoi abandonă subiectul
acesta şi se concentră asupra unor lucruri mai importante şi mai adecvate
împrejurării pe care o trăia, sau o murea, în clipa aceea.
Încercă să-şi imagineze
cum e să mori, dar nu izbuti să ajungă la nici o concluzie.
Oricum, n-avea rost
să-şi bată capul cu asta, avea să afle peste câteva minute.
Câte minute?
N-avea nici cea mai
mică idee. Se bucura însă la perspectiva că avea să afle răspunsul la întrebarea
pe care toţi şi-o puseseră: există Dumnezeu?
Spre deosebire de
mulţi alţii, asta nu fusese marea dezbatere lăuntrică a vieţii sale. Sub
fostul regim comunist, educaţia oficială spunea că viaţa ia sfârşit o dată cu
moartea, şi până la urmă se deprinsese şi ea cu ideea asta.
Pe de altă parte,
generaţia părinţilor şi a bunicilor ei continua să frecventeze Biserica, făcea
rugăciuni şi pelerinaje si avea cea mai absolută convingere că Dumnezeu
acorda atenţie celor spuse de oameni.
La douăzeci şi patru
de ani, după ce trăise tot ce i se îngăduise să trăiască, şi nu era puţin
lucru, Veronika avea aproape certitudinea că totul se termină odată cu moartea.
De aceea optase pentru sinucidere: libertate, în sfârşit. Uitare pentru
totdeauna.
În adâncul inimii îi stăruia
însă îndoiala: şi dacă Dumnezeu există? Mii de ani de civilizaţie făcuseră din
sinucidere un tabu, o insultă la adresa tuturor codurilor religioase: omul
luptă ca să supravieţuiască, iar nu ca să se dea bătut. Rasa umană trebuie să
procreeze. Societatea are nevoie de mână de lucru. Unui cuplu conjugal îi e
necesară o raţiune ca să rămână împreună, chiar şi după ce dragostea încetează,
iar o ţară are nevoie de soldaţi, politicieni şi artişti.
„Dacă Dumnezeu
exisiă, ceea ce eu, sincer vorbind, nu cred, El pricepe fără doar şi poate că
există o limită a capacităţii de înţelegere omeneşti. A creat El însuşi
confuzia asta, în care există mizerie, nedreptate, lăcomie, singurătate.
Intenţia lui a fost pesemne optimă, dar rezultatele sunt nule; dacă Dumnezeu
există, El va fi generos cu creaturile care doresc să părăsească mai degrabă
Pământul şi s-ar putea chiar să-şi ceară scuze pentru că ne-a obligat să ne
facem veacul pe-aici.”
La naiba cu tabuurile
şi superstiţiile. Mama ei, atât de credincioasă, zicea: Dumnezeu ştie trecutul,
prezentul şi viitorul. Dacă aşa stăteau lucrurile, o adusese de la început pe
lumea asta ştiind prea bine că ea va sfârşi prin a se sinucide, deci nu va fi
şocat de gestul ei.
Veronika începu să
simtă o uşoară greaţă, care i se accentuă rapid.
După câteva minute
nici nu se mai putea concentra asupra pieţii de dincolo de fereastră. Ştia că
era iarnă, trebuie să fi fost ceasurile patru după-amiaza, iar soarele asfinţea
precipitat. Ştia că alţi inşi aveau să rămână în viaţă; chiar în clipa aceea,
prin faţa ferestrei trecea un tânăr şi o văzu, fără să aibă însă nici cea mai
mică idee că ea era pe moarte. Un grup de cântăreţi bolivieni (unde e Bolivia?
De ce oare articolele din reviste nu pun şi întrebarea asta?) cântau în faţa statuii
lui France Preseren, marele poet sloven, care marcase profund sufletul
poporului său.
Va reuşi oare să
asculte până la sfârşit muzica din piaţă? Ar fi o amintire frumoasă din viaţa
asta: asfinţitul, melodia care depăna visele din cealaltă parte a lumii, camera
caldă şi confortabilă, băiatul frumos şi plin de viaţă care trecea şi,
hotărându-se să se oprească, acum o privea. Dându-şi seama că medicamentul
începea să-şi facă simţit efectul, era ultimul ins pe care-i era dat să-l vadă.
El zâmbi. Şi ea îi
întoarse zâmbetul, nu avea nimic de pierdut. El îi făcu un semn; ea se prefăcu
că se uită la altceva, in definitiv băiatul mergea prea departe. Descumpănit,
el îşi văzu de drum, dând uitării pentru totdeauna chipul întrezărit la
fereastră.
Dar Veronika se simţi
bucuroasă văzând că, o dată mai mult, fusese dorită de cineva. Nu din lipsa
dragostei îşi lua acum viaţa. Nu pentru că i-ar fi lipsit afecţiunea din partea
familiei, nici din pricina unor probleme financiare sau a unei boli incurabile.
Veronika se hotărâse
să moară în acea după-amiază frumoasă din Ljubljana, cu muzicanţi bolivieni
cântând în piaţă, cu un tânăr trecând prin faţa ferestrei sale, şi era mulţumită
de ceea ce vedea cu ochii şi auzea cu urechile. Era însă şi mai mulţumită că nu
mai trebuia să vadă aceleaşi lucruri încă treizeci, patruzeci sau cincizeci de
ani, căci aveau să-şi piardă întreaga originalitate, transformându-se în
tragedia unei vieţi în care totul se repetă, iar ziua de ieri e totdeauna la
fel cu cea de mâine.
Stomacul începea acum
să i se-agite, şi se simţea foarte rău. „Nostim, credeam că o supradoză de
calmante mă va face să adorm numaidecât.” Ceea ce se întâmpla însă era un ţiuit
ciudat în urechi şi o senzaţie de vomă.
„Dacă vomit, nu mor.”
Decise să dea uitării
durerile de stomac, încercând să se concentreze asupra nopţii care se lăsa cu
rapiditate, asupra bolivienilor, asupra persoanelor care începeau să-şi încuie
magazinele şi să plece. Zgomotul din urechi îi devenea tot mai strident şi,
pentru prima dată de când luase pastilele, Veronika se simţi cuprinsă de frică,
o frică teribilă de necunoscut.
Nu ţinu însă mult.
Apoi îşi pierdu cunoştinţa.
Când deschise ochii,
Veronika nu gândi: „Acesta trebuie să fie cerul.” Cerul n-ar folosi niciodată o
lampă fluorescentă ca să lumineze spaţiul înconjurător, iar durerea, care-şi
făcu apariţia o fracţiune de secundă mai târziu, era tipică pentru Pământ. Ah,
durerea asta terestră, ea este unică, nu poate fi confundată cu nimic altceva.
Vru să se mişte, şi
durerea i se intensifică. Apăruseră o serie de puncte luminoase, dar şi aşa
Veronika înţelese mai departe că punctele cu pricina nu erau stele din Paradis,
ci urmări ale suferinţei sale intense.
— Şi-a revenit — auzi
un glas de femeie —. Calci acum cu ambele picioare în iad, profită cât poţi.
Nu, nu era cu
putinţă, glasul acela era o amăgire. Nu era iadul, fiindcă îi era foarte frig
şi observa că din gură şi din nas îi ieşeau tuburi de plastic. Unul din ele,
cel care-i intra în gât, îi producea o senzaţie de sufocare.
Vru să se mişte ca să
şi-l scoată, dar braţele îi erau legate.
—
Glumesc, nu e iadul — continuă glasul —. Este mai rău decât iadul unde, de
altfel, eu nici n-am fost vreodată. E Villete.
În ciuda durerii şi a
senzaţiei de sufocare, Veronika, într-o fracţiune de secundă, pricepu ce se
întâmplase. Încercase să se sinucidă şi cineva venise la timp ca să o salveze.
Putea să fi fost o călugăriţă, o prietenă care s-o fi hotărât să-şi facă
apariţia pe neanunţate, cineva care-şi amintise să-i aducă ceva ce ea uitase
de-a binelea că-i ceruse. Fapt e că supravieţuise şi se afla la Villete.
Villete, faimosul şi
ternului azil de nebuni, care exista din 1991, anul independenţei ţării. Pe
atunci, crezând că dezmembrarea fostei Iugoslavii avea să se facă prin mijloace
paşnice (până la urmă, Slovenia se confruntase cu doar unsprezece zile de
război), un grup de oameni de afaceri europeni obţinu licenţa de a instala un
spital de boli mintale într-o fostă cazarmă, abandonată din pricina costurilor
de întreţinere prea ridicate.
Curând după aceea,
războaiele izbucniră; mai întâi în Croaţia, apoi în Bosnia. Oamenii de afaceri
erau îngrijoraţi: banii pentru investiţie veniseră de la capitalişti risipiţi
prin toată lumea, ale căror nume nici nu le ştiau, aşa încât era cu neputinţă
să ia loc în faţa lor, să se justifice, să le ceară să aibă răbdare.
Rezolvaseră problema recurgând la practici deloc recomandabile pentru un spital
de psihiatrie, şi Villete ajunse să simbolizeze, pentru tânărul care abia
ieşise dintr-un comunism tolerant, tot ce era mai rău în capitalism: era
suficient să plăteşti ca să obţii un loc.
Multe persoane, când
voiau să scape de vreun membru al familiei din cauza unor discuţii despre
moşteniri (sau a unei comportări nedorite), cheltuiau o avere şi obţineau un
certificat medical care permitea internarea copiilor sau părinţilor care le
creau probleme. Alţii, ca să scape de datorii sau ca să-şi justifice anumite
atitudini ce puteau duce la ani mulţi de închisoare, petreceau o vreme în
ospiciu şi ieşeau eliberaţi de orice urmărire financiară sau judiciară.
Villete sau locul de
unde nimeni nu evadase niciodată. Unde se amestecau adevăraţii nebuni, trimişi
acolo de către justiţie sau de alte spitale, cu cei acuzaţi de nebunie sau care
simulau demenţa. Rezultatul era o adevărată confuzie, şi presa publica tot
timpul istorii despre proaste tratamente şi abuzuri, dar niciodată nu i se
îngăduise să intre şi să vadă ce se petrecea cu adevărat acolo. Guvernul cerceta
denunţurile, nu găsea dovezi, acţionarii ameninţau că vor da în vileag cât este
de greu să faci investiţii externe acolo, iar instituţia izbutea să rămână în
picioare, de fiecare dată mai puternică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu